System do automatycznej inspekcji nakładek grafitowych pantografów

 

Defekty pantografów są jedną z głównych przyczyn awarii trakcji elektrycznej oraz zatrzymania ruchu pociągów do czasu jej naprawy. Są to bardzo kosztowne awarie zarówno dla przewoźników jak i zarządców infrastruktury kolejowej.

Najbardziej narażoną na uszkodzenia oraz zużycie częścią pantografu jest ślizgacz. Jest to element bezpośrednio stykająca się z przewodem jezdnym. Gdy warstwa grafitu ślizgacza jest nadmiernie wytarta lub wyszczerbiona, pantograf powinien być jak najszybciej opuszczony, aby zapobiec zerwaniu trakcji elektrycznej. Zużycie pantografu, mniejsze pęknięcia i uszkodzenia, powinny być monitorowane, aby nie dopuścić do sytuacji zagrażającej zerwaniu trakcji

 

 

Infotron wspólnie z firmą PantoInspect A/S oferuje innowacyjny system PantoSystem, który jest zaprojektowany do automatycznych pomiarów zużycia pantografów w przejeżdżających pociągach. System wykorzystuje technologię podczerwieni, laserową oaz cyfrowej analizy obrazu.

Głównym elementem systemu jest „PantoScanner”. Urządzenie to dokonuje inspekcji pantografów w przejeżdżających pod nim lokomotywach z prędkością do 180km/h (bez względu na kierunek jazdy).

W czasie inspekcji urządzenie rejestruje informacje o stanie pantografu w przejeżdżającym pociągu. Mierzone parametry to: grubość nakładki grafitowej, ubytki grafitu w nakładce (niewłaściwe wytarcie nakładki, wyszczerbienia na krawędziach, nadmierne zużycie, pęknięcia), kąty wychylenia oraz siłę nacisku pantografu na sieć trakcyjną.

 

 

System automatycznie analizuje zebrane wyniki pomiarów, oraz ostrzega użytkownika o przekroczeniu progów ostrzegawczych dla danego parametru. Progi ostrzegawcze (oraz alarmowe) każdego parametru mogą być ustawiane indywidualnie dla typów pangramów lub do wymagań użytkowników systemu.

Razem z systemem użytkownikowi udostępniana jest aplikacja web’owa do prezentacji wyników analizy, wyświetlania alarmów oraz przeglądania archiwalnych inspekcji (Wersja demontstracyjna systemu do prezentacji wyników). Informacje o stanach alarmowych mogą być dodatkowo automatycznie rozsyłane przez email, sms lub inny wymagany sposób dyspozytorów, przewoźników, serwisu technicznego lub innych odpowiedzialnych osób. Możliwa jest także integracja wg wymagań użytkownika z innymi systemami wykorzystywanymi przez użytkowników.

 

 

 

Dane zbierane podczas każdego przejazdu pociągu pod skanerem przesyłane są do centralnej bazy danych, gdzie zostają zarchaizowane oraz są dalej przetwarzane wg. kryteriów zdefiniowanych przez użytkownika. Na podstawie tych danych tworzone są zaawansowane statystyki i raporty pozwalających na obserwowanie zużycia pantografów w poszczególnych pociągach co umożliwia odpowiednio wcześniej zaplanowanie czynności konserwacyjnych oraz uniknięcia uszkodzeń pociągów oraz sieci trakcyjnej.

 

 

System przeznaczony jest zarówno dla zarządców infrastruktury oraz dla przewoźników kolejowych i tramwajowych.
Korzyści dla przewoźników:
•    Przewidywania terminu przeglądu - obniża koszty w stosunku do przeglądów rutynowych lub opartych na planowaniu czasowym,
•    Bezzwłoczna informacja o uszkodzonym lub niewłaściwie ustawionym pantografie,
•    Obniżenie kosztów prac serwisowych,
•    Unikniecie kosztów odszkodowań związanych z zatrzymaniem ruchu i  opóźnieniami,
•    Wzrost efektywności wykorzystania taboru,
•    Zapobieganie utracie dochodów z powodu niewywiązania się z przewozów,
•    Eliminacja lub obniżenie kosztów zwrotów za bilety,
•    Uniknięcie obrażeń pasażerów,
•    Poprawa wizerunku firmy poprzez zmniejszenie zatrzymań.


Korzyści dla zarządców infrastruktury:
•    Minimalizacja ryzyka zerwania trakcji przez uszkodzone pantografy. Zerwanie linii elektrycznej powoduje zatrzymanie ruchu  do czasu naprawy linii,
•    W przypadku uszkodzeń infrastruktury zebrane dane można wykorzystać przy dochodzeniach przyczyn oraz ewentualnej winie przewoźnika,
•    Uniknięcie  kosztownych opóźnień  pociągów związanych z wyłączeniem odcinka sieci,
•    Unikniecie kosztownych napraw infrastruktury,
•    Unikniecie kosztownych inspekcji osobowych,
•    Dbanie o wizerunek firmy.


Rozwiązanie jest obecnie z powodzeniem stosowane u zarządców infrastruktury kolejowej w krajach na całym świecie (w tym: Dania, Austria, Australia, RPA).